در مورد حقوق

مقالات حقوق

در مورد حقوق

مقالات حقوق

جرم مستمر و جرم آنی

جرم مستمر جرمی است که در یک دوره زمانی مشخصی ادامه دارد و در هر لحظه از این دوره زمانی، فعل مجرمانه محقق می شود. مانند جرم تصرف عدوانی که در هر لحظه که متهم ملک دیگری را در تصرف دارد، مرتکب جرم است.

جرم آنی جرمی است که در یک لحظه واحد تحقق می یابد و پس از آن تکرار نمی شود. مانند جرم قتل که با فوت مقتول، جرم خاتمه می یابد.

تفاوت جرم مستمر و جرم آنی

ویژگیجرم مستمرجرم آنی
زمان وقوعدر یک دوره زمانی مشخصی ادامه دارددر یک لحظه واحد تحقق می یابد
تکرار فعل مجرمانهبلهخیر
خاتمه جرمبا انجام فعل دیگری جرم خاتمه می یابدبا فوت مقتول یا انجام فعل دیگری جرم خاتمه می یابد
مثالتصرف عدوانی، حبس غیرقانونیقتل، سرقت

آثار حقوقی تفاوت جرم مستمر و جرم آنی

  • تعدد جرم: در جرم مستمر، به ازای هر لحظه ای که فعل مجرمانه ادامه می یابد، یک جرم محقق می شود و در نتیجه تعدد جرم وجود دارد. در جرم آنی، تعدد جرم وجود ندارد.
  • تداوم جرم: در جرم مستمر، جرم تا زمانی که فعل مجرمانه ادامه یابد، تداوم دارد. در جرم آنی، جرم با فوت مقتول یا انجام فعل دیگری خاتمه می یابد.
  • تقادم و تأخر جرم: در جرم مستمر، امکان تقادم و تأخر جرم وجود دارد. به این معنی که ممکن است جرم دیگری پیش از آغاز جرم مستمر یا پس از خاتمه آن واقع شود. در جرم آنی، تقادم و تأخر جرم وجود ندارد.
  • تعیین مجازات: مجازات جرم مستمر، بر اساس مدت زمانی که جرم ادامه داشته است، تعیین می شود. مجازات جرم آنی، بر اساس نوع جرم و شدت آن تعیین می شود.

به عنوان مثال، اگر شخصی یک سال ملک دیگری را در تصرف داشته باشد، به یک سال حبس محکوم می شود. اما اگر شخصی مرتکب قتل شود، به حبس ابد یا قصاص محکوم می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد